Brev:
Svært at finde ud af det der med skeen og hvad er søvnbehovet
5. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar vedr. amning/flaske til Alfred. Det endte desværre med flasken, men nu hvor de tårer, der skulle fælles, er blevet det, så har jeg det nogenlunde med det. Der gik simpelthen for meget pres og følelser i måltiderne, og det var ikke spor rart.
Samme dag som Alfred blev 5 måneder startede vi på skemad, og det er nu en uge siden, og det er meget svært. Han ved simpelthen ikke, hvad han skal stille op med grøden, tilsyneladende synes han det smager meget godt, og han smiler stort til os, men det havner på hagesmækken, når spyttet har fortyndet det tilstrækkeligt. Selvfølgelig ryger der lidt ned, men det er mere tilfældigt, end bevidst handling fra hans side.
Han har fået boghvedegrød, risgrød og majsgød og der er ingen forskel. Vi vil helst vente med den søde frugt, og jeg tror egt. ikke det handler om smag, men om teknik. Vi har prøvet både før og efter et mælkemåltid, og på forskellige tidspunkter på dagen. Vi sætter ham i autostolen, så vi har øjenkontakt. Vi vil helst ikke have en skråstol.
Mit første spørgsmål er så, skal vi stoppe helt i et par uger, og så prøve igen, eller vil det være bedre at stædigt prøve dag efter dag? Jeg kan - indtil nu - godt bevare gejsten og prøve uden at presse ham.
Næste spørgsmål.
Han får ret mange mindre flasker i døgnet. Kl. 8, 11-12, 15-16, 18-19, 01 og ca. 4, nogle gange også ved 22-23-tiden. Vi vækker ham ikke længere, når vi går i seng, da det ikke gør nogen forskel. Han drikker mellem 120 ml og 200 ml (kun ca 1 gang). Han får en flaske vælling ved 19-tiden, men det har nu ikke ændret på hans natmåltider.
Kan vi gøre noget for at få længere tid imellem? Det er oftest 3 timer. Jeg er meget træt for tiden, selvom jeg ikke ammer ham...
Dette leder frem til næste spørgsmål, og de hænger måske lidt sammen. Alfred sover igen meget korte lure om dagen, jeg tror det er 3-4 lure á 45 minutter. Egentlig tror jeg, at jeg har affundet mig lidt med det. Jeg har opgivet at forlænge søvnen, det er for hårdt arbejde, og kan tage over 1 time at få ham til at sove igen, og så er det stadig bare 45 minutter mere, og så er han efterhånden blevet sulten..Han sover fra ca. 20 til 6-7 stykker om natten.
Hans storesøster var nogenlunde på samme måde til hun blev 6-7 måneder, så sov hun rigtigt godt.
Mit spørgsmål går på, hvor lidt børn sover, når man taler om at det ikke er sundt for dem? Jeg synes jeg har læst at de vokser og især hjernen udvikler sig under søvn. Jeg har brug for lige at høre, at det ikke er skadeligt, at han sover så lidt. Jeg synes ikke han virker specielt udhvilet eller frisk, når han vågner og synes, at det er lidt synd at han ikke får den dybere søvn. Især nu, hvor han om morgenen bliver vækket af storesøster, der er begyndt at vågne ved 6-tiden. Tidligere sov han fra alt og kunne sove videre til kl. 8-9. I denne uge vil han nærmest op sammen med os andre (vi sover alle i samme rum); kan ikke helt falde til ro, når han først er blevet vækket.
Nå, det må være nok i denne omgang.
Tak for en fin brevkasse.
Mange hilsner fra Cecilie